Úvodní stránka » Články a videa » Práce na směny

Doporučení pro stravování při práci na směny

Pro lidské tělo je nejpřirozenější běžný denní režim, při kterém přes den chodíte do práce a večer jdete spát. V případě, že pracujete na noční směny, se Váš organismus musí vyrovnat s faktem, že nemůže v noci regenerovat a odpočívat, ale musí pracovat. Jak mu v této situaci pomoci, abyste se cítili fit a kilogramy nešly nahoru? 

Před nástupem na noční směnu Práce na směny - Články Světa zdraví NATUREN - Ústí nad Labem

Měli byste začít večeří, která dodá tělu potřebné bílkoviny, nejlépe lehké bílkoviny rostlinného původu jako jsou luštěniny, tofu, případně bílkoviny živočišného původu, například ryba nebo kousek libového masa vhodně upraveného. Na večeři přidejte také porci přílohy - brambory, neloupanou rýži, obiloviny. Polovinu Vašeho talíře by měla tvořit zelenina tepelně zpracovaná i syrová. Vybírejte potraviny vhodné podle Vašeho metabolického typu.

Při noční směně

  1. K zabránění hladu a únavy jezte každé 2 až 3 hodiny lehčí svačiny. Vhodný je například mléčný výrobek jako neslazený kefírový nápoj, neslazený jogurt, vhodná je i méně hustá polévka (například zeleninová, luštěninová, masový vývar bez zahuštění a bez nudlí). Pokud Vám vyhovuje svačinka v podobě pečiva, tak pečivo by mělo být celozrnné, obložené například nízkotučným sýrem, pomazánkou a zeleninou. Tuto svačinu si dejte ještě ve večerních hodinách.
  2. Později večer už nejezte ovoce ani jiné sacharidové potraviny (pečivo, přílohy, sladkosti).
  3. Dodržujte pitný režim podobně jako při denním režimu - teplé i studené neslazené nápoje podle preference.
  4. Poslední jídlo si dejte dvě až tři hodiny před spaním. Měla by to být jen malá přesnídávka. 

Po probuzení

Vždy do jedné hodiny se najezte. Jídlo může mít charakter snídaně i oběda podle Vaší preference. Skládat by se mělo opět z bílkovin, sacharidů i zeleniny. 

Při poruše biorytmu můžete pociťovat únavu, špatnou soustředěnost, nevolnost, nervovou labilitu, deprese a můžete mít oslabenou imunitu. V tomto případě je třeba se zamyslet, zda je práce na směny pro Vás vhodná. Noční provoz je nevhodný v případě, když trpíte diabetem, poruchami spánku, depresemi a jinými psychickými poruchami, nebo když máte trávicí obtíže.

Pro lepší zvládnutí noční směny můžete použít

Family In - můžete jím nahradit jedno noční jídlo (nepřipravujte si ho s ovocem) - zajistí dodávku důležitých živin, budete se cítit najezeni a přitom ne přejezeni, snadno se tráví

ExtraEnergy / InThermo - oba doplňky Vám pomohou překonat únavu a ospalost, zejména když se potřebujete i při noční směně soustředit. InThermo navíc podpoří proces hubnutí a zahřeje. Ani jeden z nápojů nepijte několik hodin před plánovaným usnutím.

 

 

Objednejte se na konzultaci s výživovým specialistou

Fotogalerie

Tým Světa zdraví

Víte, že ...

... klienti již zhubli pod vedením výživových specialistů Světa zdraví v Ústí nad Labem již 7.989 kg a celkem na všech pobočkác Světa zdraví již 419.600 kg?

RNDr. Petr Fořt, CSc. - Autor mětody Komplexní nutriční typologie 

TOPlist