Úvodní stránka » Články a videa » Pravidelnost ve stravě

Pravidelnost ve stravě

Pravidelnost ve stravě je základní podmínkou jak zdravého životního stylu, tak zdravé redukce váhy bez jojo efektu. Denně bychom měli sníst cca 5 porcí jídla.

Co se stane, když budete jíst nepravidelně?

1. Zpomalí se metabolismus (spalování)

V případě, že vynecháváte některá jídla (například při drastických redukčních dietách), naznačujete tím organismu, že nastává období nedostatku potravy a je tedy potřeba začít "šetřit". Organismus zpomaluje metabolismus a snaží se vytvořit si co nejvíce zásob, zejména tukových. Po návratu k normálnímu stravování ovšem organismus nezačne spalovat našetřené zásoby ani nezrychlí metabolismus, ale bude se snažit udržet či ještě posílit své zásoby pro případ dalšího období nedostatku. Pokud se opět vrátíme k drastické redukční dietě či opět začneme nesnídat, neobědvat a jíme až večer, celý kolotoč se prohlubuje, metabolismus se zpomaluje a zásobní kilogramy přibývají (tento jev se také nazývá jojo efekt).

2. Nebudete mít dostatek živin ve stravě Pravidelnost ve stravě - Články Světa zdraví NATUREN - Ústí nad Labem

S každým vynechaným nebo ošizeným jídlem ("zaplácnete se" rohlíkem, kusem sušenky či čokolády, apod.) promarňujete šanci dodat organismu potřebné živiny - proteiny, sacharidy, tuky, vitamíny, minerální látky a další nutrienty. I přestože se večer opravdu královsky najíte, tento deficit už nedoženete. Organismus strádá a projevují se "banální" zdravotní obtíže jako bolesti hlavy, lámání nehtů, padání vlasů, chutě na sladké či na cokoliv jiného, nedostatek energie, ospalost, únava, atd.

3. Budete trpět vlčím hladem

Vlčí hlad nastává zejména v případě, že nesnídáte a nemáte moc času ani na oběd a svačiny. Během dne se vytvoří v organismu dluh, který je ale potlačen spoustou práce a jiných podnětů. Večer vás ale organismus nutí tento dluh dohnat, a tady je velmi těžké odolat. Sníte mnohem větší množství kalorií, než by odpovídalo večernímu jídlu. Není ani nálada soustředit se na kvalitu a je tedy snadné spořádat všechno, na co narazíte. Tedy i jídla zbytečně tučná nebo sladká.

4. Budete mít nevyrovnanou hladinu krevního cukru

Při prodlevě mezi jídly delší než cca 4 hodiny (neplatí při spánku) klesá hladina krevního cukru, začnete se cítit hladoví, nesoustředění a rozmrzelí. Pravidelná a správná strava tedy pomáhá udržovat hladinu krevního cukru víceméně vyrovnanou, bez výkyvů nálad. Stabilní hladina krevního cukru je také nejúčinnější prevencí vzniku cukrovky stařeckého typu.

5. Budete přibírat

Všechny uvedené důsledky nepravidelného stravování vedou v důsledku k přibírání váhy.

Objednejte se na konzultaci s výživovým specialistou

Fotogalerie

Certifikát prověřená společnost 2017

Víte, že ...

... klienti již zhubli pod vedením výživových specialistů Světa zdraví v Ústí nad Labem již 7.989 kg a celkem na všech pobočkác Světa zdraví již 419.600 kg?

RNDr. Petr Fořt, CSc. - Autor mětody Komplexní nutriční typologie 

TOPlist