Vysoký krevní tlak aneb hypertenze

Vysoký krevní tlak (hypertenze) se řadí mezi tzv. civilizační choroby. Znamená, že na jeho vznik má velký vliv životní styl - kouření, stres, nízká pohybová aktivita, skladba jídelníčku. Určitou roli hraje i dědičnost.  Hypertenze - Články Světa zdraví NATUREN - Ústí nad Labem

Hypertenze může vznikat i jako důsledek jiných chorob - například u cukrovky, srdečních chorob, nemoci ledvin, a je tedy spíš jejich doprovodným stavem. Většinou je ale vysoký tlak důsledkem nevhodného životního stylu. 

Hypertenze se obvykle nijak neprojevuje, přijde se na ni většinou náhodou při běžném lékařském vyšetření. 

Normální hodnota krevního tlaku je cca 120/80. Pokud máte krevní tlak vyšší než 140/90, již trpíte hypertenzí

V léčbě je důležitá správná životospráva - omezení solení a alkoholu a v neposlední řadě i pravidelné užívání léků proti vysokému krevnímu tlaku.

Co pomáhá

  • Omezit přísun soli a nahradit ji zelenými bylinkami a kořením - pažitka, petželka, nať z celeru a petržele, kopr. Pečlivě se vyhněte polotovarům a konzervovaným jídlům, které zpravidla obsahují velké množství soli. 
  • Snížit tělesnou hmotnost - úbytek na váze přímo vede ke snížení krevního tlaku.
  • Zvýšit fyzickou aktivitu - pomůže zredukovat tělesnou hmotnost, uvolnit případný stres a cítit se lépe
  • Omezit živočišné a nasycené tuky a zvýšit příjem tuků zdravých
    • tučné ryby - makrela, sardinky, losos, pstruh
    • dýňová, lněná a slunečnicová semínka, vlašské ořechy, lněný olej
    • doplněk stravy s rybím tukem
  • Zvýšit příjem draslíku, který rozšiřuje cévy, čímž snižuje krevní tlak
  • Zajistit příjem rutinu z pohanky. Účinný efekt této látky se zvyšuje vitaminem C, proto je vhodné k pohance konzumovat syrovou zeleninu
  • Česnek, okurka, cibule, lilek, celer, kysané zelí
  • Kustovnice čínská - goji
  • Extrakt z aloe vera (pozor, nikoliv slazené nápoje s obsahem aloe, ale kvalitní koncentrát)
  • Omezit kávu a všechny kofeinové nápoje
  • Nekonzumovat alkohol
  • Snížit zatížení organismu stresem
  • Nekouřit

Doporučený recept

(vhodný zejména pro krevní skupinu A)

Babiččina pohanková kaše

Ingredience:

  • 200 g pohanky
  • 150 ml ovesného (nebo sójového) nápoje a 150 ml vody
  • trochu másla v bio kvalitě
  • třtinový cukr
  • mletá skořice

Postup přípravy

Pohanku vsypeme do osoleného vroucího ovesného nápoje s vodou, dobře zamícháme, odstavíme z ohně a necháme dojít pod peřinou. Vařením se totiž množství nejcennějších látek - rutinu a vitaminů - snižuje. Porce kaše pokapeme rozehřátým máslem a posypeme skořicí a troškou cukru.

Pohanková kaše - Články Světa zdraví NATUREN - Ústí nad Labem

Objednejte se na konzultaci s výživovým specialistou

Fotogalerie

Tým Světa zdraví

Víte, že ...

... klienti již zhubli pod vedením výživových specialistů Světa zdraví v Ústí nad Labem již 7.989 kg a celkem na všech pobočkác Světa zdraví již 419.600 kg?

RNDr. Petr Fořt, CSc. - Autor mětody Komplexní nutriční typologie 

TOPlist